Kommunikáció 1.

orangeblossom

Vannak olyan ügyfeleink, akik nem "rendeltetésszerűen" használják a házat. Állandóan velünk akarnak, nem, nem... Rosszul fogalmazok. Állandóan hozzánk akarnak beszélni. Nem akarnak semmi mást, csak a figyelmünket. Ezzel semmi baj nem lenne, ha ezt egyrészt nem egyszerre többen is akarnák, másrészt ha tudnának véget vetni a mondandójuknak. Ez utóbbiban egyáltalán nem jók. Amikor egyszerre jönnek, aztán/vagy utána még egymás után 5 ilyen ügyfél, közben pedig a szolgáltatást is nyújtjuk pl. kiadom a törülközőt, regisztrálom az ügyfelet, adom a borotvát, felteszem a töltőre a telefonokat, adom a hajnyírógépet, a borotvahabot, a körömkefét, a WC-papírt, a vitamint...és eközben valaki vagy valakik levegő vétel nélkül mondják a monológjukat... és ez elég kimerítő. Ma ez megtörtént. Lehetnék jóval határozottabb (lehet, hogy ma kellett is volna) és a határokat kijelölhettem volna, de mind eközben az ember jót akar a másiknak. Jót akarok. Így tartson az ember egyensúlyt! Nem könnyű. Nekem ma ez nem ment. 

Persze először szépen kérem az ügyfelet valamire. Ez a stílus az esetek 95%-ban működik is. De van az az 5%, amikor más módon kell tudtára adni a kérésemet, mert hiába ismétlem el szépen, csak folytatja azt, amit nem kellene csinálnia. Vannak emberek, akik a szép szóból egyszerűen nem értenek. Igen, van, amikor fel kell emelnem a hangom. Én sem szeretek így kommunikálni, de egyszerűen néha muszáj. 

Réka a mai nap vendégünk volt. Ahogy belépett, folyt belőle a szó. Azzal kezdte, hogy köszönt, bejelentkezett és már mondta is (vég nélkül) közben legalább 5-6 fő még állt mögötte a regisztrációra. Tudtam, hogy azonnal cselekednem kell és a lavinát megállítani vagy elterelni. Ez utóbbi mellett döntöttem: - Jól van Réka, kérem pakoljon le és igyon egy teát és a majd szólítjuk a mosáshoz. Így kellene mindig. Bár menne, mindig így! A főnökömnek ma nem ment: - Réka, én nem érek rá erre. 20 perce hallgatom, mint háttérzaj. Fejezze be! Réka ( és érdekes, mert más hasonló ügyfelek) nem sértődnek meg. Én már behúzott farokkal felszívódtam volna. Ő egyszerűen csak megrázta magát, és tovább állt, hogy másnál folytassa.

Mindig is érdekelt, hogy a Réka és a hozzá hasonló monológ hősök és hősnők hogyan működnek. Hogyan nem veszik a metakomunikáció apró jeleit arról, hogy mást "leszőnyegbombáznak"? Hogyan lehetnek ennyire tapintatlanok és lehengerlőek? 

a) Gyermekkorukban nem hallgatta meg őket a kutya se. Nem volt divat a családban beszélgetni, egymásra odafigyelni.

b) Ergo nem tanulták meg érzékelni a finom jeleket, vagy már eleve nincs is rá antennájuk.

c) Félnek a csendtől, az "üresjáratoktól", a szünettől. Mert mi történik akkor, amikor nem történik semmi? Miért olyan félelmetes mikro-semmi megtapasztalása? Miért kell mindig valamit produkálni, mint töltőanyag?

d) Komoly egészségügyi problémájuk keletkezik, ha azt a sok gondolatot nem mondhatják ki. pl. puffadás, fejfájás... :) 

Több mentség nem jut az eszembe számukra.

Az ügyfelek sokszor nagyon unatkoznak. Mariska néni (aki ugyancsak monológ hősnő) a mai nap főnökömre akaszkodott rá apró pici érdeklődő mondat kampóival, hogy megérdeklődje főnököm frizuráját, étkezési szokásait és még kitudja milyen viselt dolgait, csakhogy unalmát elűzze. (Ahogy a Kispál és a Borz énekli az Emese c. számában: "Csak itt ne fújjon az a rossz szél".) 

Így járunk mi, akik jó légkört akarunk teremteni. :) 

Bírom az ügyfeleink ún. butik-feelingjét. Ezt a kifejezést főnököm találta ki azokra esetekre, amikor az ügyfeleink elfelejtik, hogy hol is vannak. Most felsorolom, mikor van az, amikor nem tudják, hogy egy nappali melegedőben vannak:

1. Nincs esetleg egy virágos nyári ruhájuk? Megyek a fiam ballagására.

2. Ceruzaelemük van?

3. Ha esetleg lenne majd egy használt mobiltelefonjuk, gondoljanak már rám!

4. Fájdalomcsillapítójuk nincs? (persze, műtéteket is vállalunk :)

5. Itt hagyhatok egy poharat? Tudja, akkor lenne itt nekem mindig egy.

Ezzel elérkeztünk ahhoz a fontos részhez, hogy elmeséljem, hogy mi is az a nappali melegedő:

"A szociális törvény a szakosított személyes gondoskodást nyújtó intézmények körén belül hajléktalan ellátási formaként a nappali melegedőt is jegyzi. A nappali melegedő elsősorban a hajléktalan személyek nappali tartózkodására nyújt lehetőséget. A nappali melegedő egy ingyenes ellátás. 

Szolgáltatások: - 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet 103.§ (1)

  • nappali tartózkodásra (pihenés), személyi tisztálkodásra, az étel melegítésére, elfogyasztására, a közösségi együttlétre szolgáló helyiségek 
  • tisztálkodó szerek, ehhez szükséges textília (törülköző, esetleg fürdőköpeny)
  • fűtés, világítás, hideg- melegvízzel való ellátás, elektromos áram biztosítása
  • a személyes ruházat tisztításához: mosógép, szárítógép, mosószer
  • szükség esetén ruházat pótlása
  • szükség esetén az étel melegítésére, elfogyasztására szolgáló eszközök használata (ált. mikrohullámú sütő)
  • a közösségi helyiségekben a kultúrált szórakozást biztosító eszközök használata (akár internet, könyvek, társasjátékok, rejtvények, újságok stb.)
  • takarítás, fertőtlenítés
  • postázási cím létesítése (nem egyenlő a lakcím bejelentéssel)

A mai nap végére Vilmos fantasztikus mondata, arra az esetre, ha valaki késne: - Ne haragudjatok, hogy késtem, de akkor VÁKUMBA kerültem! :)

A főnököm,Mariska néni,nappali melegedő,Réka,Vilmos
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?